شروعی برای بازی سازی(مقاله رایگان)
در دنیای مدرن امروز ارتباطات علوم نقش سازنده ای برای روابط بین دانشگاه و صنعت را ایفا می کند،در واقع زمانی صنعت جایگاه خود را برای حل مسائل در جامعه بدست می آورد که رسالت دانشگاه نقش تعیین کننده این معادله است،طراحی و برنامه نویسی بازی های نسل جدید ارتباطات مهندسی را بین علوم مختلف روشن می سازد و علم بازی سازی را می توان در قالب 3 عامل اساسی طرح کرد:
1-علم بازی سازی را می توان در حوزه سیاسی به عنوان ابزار جنگ نرم شناخت.
2-علم بازی سازی را در اقتصاد به عنوان صنعتی بزرگ با درآمدی کلان یاد کرد.
3-علم بازی سازی رسانه ای مانند رسانه هایی مثل سینما،تلویزیون،اینترنت و... بر شمرد که در حوزه روانشناسی و جامعه شناسی پیام رسان فرهنگی،اجتماعی و زمینه کاشت افکار برای رسیدن به اهدافی مشخص است.
با ورق زدن برگهای تاریخ بازی سازی در دهه های گذشته می بینیم که مراحل پرفراز و نشیبی طی شده است تا بازی های نسل جدید پا به عرصه میدان بگذارند واز بازی های ساده و پرطرفدار آتاری،کمودور،سیگا در آن دوران تا بازی های پرزرق و برق گرافیکی امروزی مانند ایکس باکس و پلی استیشن، الگوریتم های زیادی ابداع و منسوخ شدند وهچنین شیوه حل مسائل دربازیها از دهه های گذشته تا کنون پیشرفت های چشمگیری داشته است و حتی کاربرد معادلات علوم ریاضی و فیزیک برای به کاربردن در بازیهای امروزی نمودی بارز پیدا کرده است وهمه پیاده سازی ها توسط گیم انجین محقق شده است اما گیم انجین یا موتور بازی سازی چیست؟ می توان گیم انجین ها را بعد از سیستم عامل پیچیده ترین نرم افزار کامپیوتر دانست،با گیم انجین می توانید هردنیایی که در ذهن دارید را خلق کنید،شما می توانید جزیره های خیالی شناور در آسمان،کوهستانهای پوشیده از جنگل که همیشه مه آلود است ویا فرود یک شاتل فضایی در حالی که وارد جو کره زمین می شود را شبیه سازی کنید و...
گیم انجین ها در حالت کلی سه کار را انجام می دهند : 1- ساخت بازی 2- ساخت شبیه ساز 3- ساخت انیمیشن،که البته در این مقاله به کاربرد گیم انجین برای ساخت بازیهای نسل جدید اشاره می شود.
دو دسته ازانواع گیم انجین ها وجود دارند 1- گیم انجین های باز 2-گیم انجین های بسته
گیم انجین های بسیار زیادی وجود دارند که در قالب نرم افزار به صورت عمومی یا خصوصی استفاده می شوند مانند : یودی کی ،یونیتی،کرای انجین،یونیجین،دنیا،توئورک 3دی ،فاکس انجین، پاندا3دی و... که هر کدام قابلیت های متفاوتی نسبت به همدیگر دارند.
درگیم انجین ها انواع سیستم ها در اختیار طراحان بازی قرار می گیرد که شامل موارد زیر است :
الف: ساخت طبیعت در بازی
ب: کاربرد معادلات فیزیک و شیوه حل مسئله در بازی
پ: کاربرد معادلات ریاضی و شیوه حل مسئله در بازی
ج : پیاده سازی انیمیشن ها با استفاده از گراف
د: ساخت ذرات و تاثیرات آن در بازی (مانند بارش باران،خلق آتش،تاثیرات گلوله رو اشیاء وغیره)
ذ: برنامه نویسی یک یا چند شخصیت تحت شبکه در بازی
ر: برنامه نویسی هوش مصنوعی مستقل یا وابسته به گراف در بازی
ی: برنامه نویسی پایگاه داده و کاربرد آن در بازی
بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاهی در رشته های مختلف مانند کامپیوتر،معماری،گرافیک و...می توانند در قالب گروهی،دانستی های تئوری و عملی یاد گرفته در دانشگاه را با همکاری یکدیگر به ساخت یک پروژه بازی اقدام نمایند وعامل حیاتی در یک پروژه بزرگ می تواند نقش مهمی را ایفا کند ،گروه ها هستند که هریک از گروه ها مسئولیت خاصی را برعهده دارند و کلیه این گروه ها باهمدیگر در ارتباط هستند تا پروژه را به سرانجام برسانند ،این گروه ها به شرح زیر است:
1- مدیران و تهیه کنندگان در بخش های مختلف : نظارت بر کار زمانبندی پروژه و بودجه بندی پروژه را برعهده دارند.
2- طراحان مراحل: اشیاء طراحی شده بدست گروه طراحان مدل، بر اساس توضیحات کتبی گروه سناریونویسان و گروه روانشناسان در پروژه می چین و همچنین این گروه سیستم طبیعت را که شامل جنگل،دریا،کوهستان،دره ها و ... را طراحی می کنند.
3- طراحان گرافیک :منوهای جذاب،آیکن ها،علائم ،تکسچرها و کلیه اشیاء 2بعدی را طراحی می کنند وهمچنین توضیحات متنی و بصری را به صورت کتبی برای توصیف مراحل در پروژه برروی کاغذ تهیه می کنند.
4- طراحان مدل :اشیاء سه بعدی را طراحی می کنند واین طراحی ها به شکل مدل در اختیار گروه گرافیک قرار می گیرد تا کار تکسچرگذاری بر روی مدل ها صورت گیرد.
5- انیماتورها :کلیه شخصیت ها یا کاراکترهای طراحی شده به دست گروه طراحان مدل به گروه انیماتورها داده می شود تا انیمیشن ها را بر روی این کاراکترها اعمال کنند.
6- برنامه نویسان: کلیه حوادثی که در بازی قرار است رخ دهد را برنامه نویسان با نوشتن کدها و اسکریپت ها ترتیب اثر می دهند به عنوان مثال گلوله ای که شلیک می شود یا دشمنی که می میرد یا مرگ قهرمان بازی با نوشتن کدهای برنامه نویسی است که این قبیل اتفاقات می افتد.
7- آهنگساز و صداساز: در واقع موسیقی دلهره آور،اکشن و اصوات که از دشمن یا قهرمان بازی ساطع می شود یا مثلا صدای یک مرحله بارانی در پیست مسابقات وظیفه این گروه است که آن را طراحی یا ضبط کند.
8- روانشناسان : در بازی های بزرگ که غول های سرگرمی - تبلیغاتی آن را تولید می کنند در واقع از طریق این گروه است که پیام های فرهنگی بیگانه به ذهن بازیکن به صورت خودآگاه یا ناخودآگاه کاشته شود و این گروه چگونگی پیام رسانی در بازی را تشریح می کنند و چگونگی این تشریح را به صورت کاشت افکار به صورت کتبی توضیح می دهند.
9- گردآوران اطلاعات: این گروه در واقع با جمع آوری اطلاعات مختلف به ایده پردازی و توضیح مسائل کلی در پروژه بازی می پردازند.
10- سناریونویسان : آنچه که به عنوان فیلم نامه نویسی در فیلم سینمایی یا سریالی می بینیم در بازی اتفاقاتی می افتد که روند طی شدن هر مرحله از بازی را توضیح می دهد که چگونه و در چه شرایطی و در چه مکانی قهرمان بازی یا شخصیت اصلی مرحله را با موفقیت بایستی پشت سر بگذارد.
11- تسترها : این گروه بازی را بر اساس پارامترهای مختلف مانند سطح هوش مصنوعی دشمنان یا سطح هوش مصنوعی هم رزمان کاراکتر اصلی،میزان افت فریم ریت در شرایط مختلف،میزان نور و میزان تیرگی سایه ها و پارامترهای یک گرافیک خوب را بررسی می کنند و در آخر به مدیران مختلف در رابطه بامشکلات بازی به صورت مکتوب گزارش می دهند.
12- نورپردازها : این گروه به نورپردازیه مکان های مختلف در کلیه مراحل بازی می پردازند.
13- بهینه سازها : این گروه کار بهینه سازی کلیه مراحل بازی،بهینه سازی مدل ها،بررسی پولیگان و ترانگلها و تکسچرها می پردازند تا میزان مصرف حافظه،میزان مصرف سی پس یو – جی پی یو را کاهش دهند و میزان فریم ریت را افزایش دهند.
14- طراحان افکت : در واقع بخش هایی از بازی که گرافیک آن ضعیف است و بازی گرافیک خوبی ندارد را پوشش می دهند و این گروه سعی می کنند نقص های گرافیک در بازی را جبران کنند و حتی اگر یک بازی گرافیک عالی نیز داشته باشد وجود این گروه الزامی است زیرا که پیاده سازی افکتها در بازی ضروری و تعاریفی در حوزه تئوری و عملی در بازیها وجود دارد که این گروه به آن پاسخ می دهد.
در کشور ما نیز گام هایی برای این رسانه جدید برداشته شده است و شرکت های بازی سازی ایرانی زیر نظر بنیاد ملی بازی های رایانه ای در کشور فعالیت می کنند و تعدادی از بازیهای ایرانی نیز طراحی شده است و هر سال به تعداد آن افزوده می شود،لازم به ذکر است وجود خلاء گیم انجین در مدارس،دانشگاه ها به شدت احساس میشود و متاسفانه بسیاری از معلمین و اساتید دانشگاه زمینه عملی سازی دانش تئوری خود ناتوان هستند و می توان گفت گیم انجین ها محکی برای این گونه از معلمین و اساتید تئوری محور باشند و زمانی دانش تئوری ارزشمند خواهد شد که پیاده سازی این دانش به صورت عملی باشد.
پنج ساله اول+سیاست های مهاجرتی بین انجینی+دفاتر رسمی یونیتی و اپیک گیمز در ایران+ می توان بازی های ایرانی در سطح جهان طراحی و فروخت مثل فارکرای و بتلفید